نشست هماهنگی اعضای کمیته بحران استان در هواشناسی گلستان

 با عنایت به هشدار هواشناسی سطح نارنجی شماره 10 مورخ 1401/11/16 نشست هماهنگی کمیته بحران استان در تاریخ 16 بهمن ماه در هواشناسی استان گلستان با حضور حاجی زاده  مدیرکل بحران استان و کمالی مدیر کل هواشناسی و نمایندگان دستگاه های اجرایی استان برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی هواشناسی گلستان’ در ابتدای این نشست کردجزی معاون توسعه پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی هواشناسی  پیرو صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی شماره 10 مورخه 1401/11/16 گفت:

از دوشنبه هفدهم بهمن ماه با نفوذ سامانه کم فشار به استان و تقویت جریانات جنوبی باعث افزایش محسوس دما ( بیشینه دما به 25 تا 30 درجه سانتیگراد خواهد رسید )، کاهش رطوبت و گاهی وزش باد گرم نسبتا” شدید در سطح استان خواهد شد و افزایش پتانسیل آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان را به همراه خواهد داشت.

کردجزی در ادامه اشاره کرد، دومین سامانه جوی و جریانات سرد و مرطوب شمالی از عصر سه شنبه به استان نفوذ خواهد کرد و باعث بارندگی، رعد و برق ، در نواحی کوهستانی و سردسیر ریزش برف، پدیده کولاک برف ، کاهش محسوس دما (بین 15 تا 20 درجه)، مه غلیظ و وزش باد نسبتا” شدید، گاها شدید در استان خواهد شد. فعالیت این سامانه تا اواخر وقت روز جمعه تداوم خواهد داشت. مخاطرات این سامانه، آبگرفتگی برخی معابر ، احتمال سیلاب ناگهانی در نواحی مستعد و شیبدار، اختلال در تردد جاده ای بخصوص جاده های کوهستانی و احتمال آسیب به سازه ها با استحکام پایین خواهد بود .

  حاجی زاده مدیرکل بحران استان گفت، اطلاع رسانی لازم  به دستگاه های اجرایی عضو ستاد انجام شده و با توجه به احتمال وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع ضرورت دارد دستگاه های متولی برای مقابله با آتش سوزی احتمالی در جنگل ها و مراتع تا روز سه شنبه هجدهم  بهمن آماده باشند.

 همچنین حاجی زاده اشاره کرد، با توجه به نفوذ سامانه سرد و بارشی از عصر سه شنبه هجدهم بهمن ماه  به استان،  مدیریت مصرف انرژی و اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی توسط شهرداری ها، راهداری ها، دستگاه های امداد رسان و سایر دستگاه های اجرایی استان در دستور کار قرار گیرد.

در پایان، کمالی مدیر کل هواشناسی استان ضمن تاکید بر آماده باش بودن تمامی کارشناسان ستادی و شهرستانی اظهار کرد اطلاع رسانی لحظه ای شرایط جوی  به مدیریت بحران و دیگر دستگاههای خدمت رسان و عضو کمیته انجام خواهد شد.