حضور مهندس کمالی مدیر کل هواشناسی گلستان در جلسه مشترک ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور

با توجه به وقوع سیل در مناطق شرقی استان گلستان در 16 آبان ماه، جلسه مشترک ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان و شهرستان‌های گالیکش، گنبدکاووس و کلاله با حضور محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ، استاندار گلستان، کمالی مدیر کل هواشناسی استان و مسئولین استانی در گالیکش تشکیل شد.

در این جلسه رئیس سازمان مدیریت بحران کشور عنوان کرد وحدت و همگرایی موجود در استان گلستان خصوصاً در مدیریت سیلاب اخیر مثال زدنی بود و از زحمات مجموعه استان در این بحران تقدیر می کنم و ما تلاش می کنیم هزینه خسارات سیل استان را تامین کنیم.

وی اضافه کرد: در تلاشیم ۳۳ رادار هواشناسی مورد نیاز کشور را فراهم کنیم تا هواشناسی با دقت بیشتر به صورت نقطه‌ای مکان بارش‌ها را مشخص کند.نامی با بیان اینکه از ۶۴ مخاطره طبیعی در جهان۴۴ مورد در ایران اتفاق افتاده است، ادامه داد: هوشمندسازی مدیریت بحران کشور در ۵۲ لایه در سامانه جامع بارگذاری می‌شود.وی، یکی از راهکار‌های مقابله با سیل را اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری دانست و افزود: بیش از یک میلیون چاه مجاز و غیرمجاز در کشور داریم که باید برای حفظ منافع کشور، همه آن‌ها بسته شود.

استاندار گلستان نیز با اشاره به حادثه خیز بودن استان گلستان گفت: وجود سامانه رادار و شبکه ایستگاه هواشناسی هوشمند و سیار برای استان بسیار ضروری است. علی محمد زنگانه افزود: برای ایجاد ساختمان استقرار رادار در گلستان تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای بهره‌برداری آن ۲۰۰ میلیارد ریال نیاز است.

کمالی مدیر کل هواشناسی استان گزارش جامعی از اقدامات انجام شده شامل صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی و تشکیل جلسه مدیریت بحران در محل اداره کل هواشناسی با حضور مدیر کل مدیریت بحران استان و سایر اعضا ارائه نمود و افزود ارسال بیانیه هشدار نارنجی شماره ۹ مورخ 1402/8/15 به کلیه دستگاههای اجرایی،از طریق رسانه ملی و خبرگزاریها و فضای مجازی اطلاع رسانی گردید، ضمن اینکه در حین بحران به استاندار ، مدیرکل مدیریت بحران و فرمانداران استان اطلاع رسانی لازم انجام گردید. کمالی یاد آور شد تکمیل ساختمان و زیر ساخت های رادار هواشناسی گلستان، تکمیل شبکه ایستگاههای تمام خودکار هواشناسی در مناطق بالا دست و سیل خیز استان و تامین خودرو کمک دار ویژه ایستگاه سیار هواشناسی از نیازهای اساسی این اداره کل می باشد.

در این جلسه همه مسئولین استانی از صدور هشدار هواشناسی و اطلاع‌رسانی به موقع که سبب آمادگی فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی برای اتخاذ تمهیدات لازم و کاهش خسارات شد، قدردانی نمودند.